پیپکام
شرکت صنایع پتروشیمی
فارسی
  • فارسی
  • العربیة
  • English
قیمت و خرید کامپاند PVC

قیمت و خرید کامپاند PVC

1403/01/28
خرید آنلاین کامپاند PVC پی وی سی در ایران

 منظور از کامپاند PVC چیست؟

از جمله اصلی ترین مواد پلیمری که در ساخت محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کامپاند می باشد. زمانی که دو یا چند ماده اولیه را به نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط می‌کنیم، کامپاند تشکیل می شود. علاوه بر مواد اولیه که پایه‌های پلیمری اصلی کامپاند را تشکیل می‌دهند، می‌توان افزودنی‌هایی نیز به کامپاند اضافه نمود. کامپاند به عنوان ماده اولیه در ساخت محصولات پلاستیکی قرار می‌گیرد و مشکلاتی همانند اختلاط مواد اولیه با یکدیگر زمان تولید، هدر رفت مواد اولیه و کندبودن سرعت تولید را برطرف می‌کند. به عبارت دیگر، کامپاندها دارای ترکیباتی از قبیل پلیمر و مواد افزودنی هستند که با هدف تسهیل و تسریع فرآیند ساخت محصولات پلاستیکی تولید می‌شوند. از معروفترین کامپاندها، می‌توان به انواع کامپاندهای پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی، کربنات کلسیم، پلی کربنات و… اشاره نمود.

علت استفاده از کامپاند pvc

مستربچ ها نمی‌توانند به پایه های پلیمری اصلی اضافه شوند. در این وضعیت کارخانه‌ها از کامپاند پلیمری استفاده می‌کنند. استفاده از کامپاند موجب می‌شود تا محصولات افت کیفیت نداشته باشند. همچنین کامپاند باعث می‌شود تا محصول نهایی بهداشتی باشد و هزینه پایین تری به نسبت مستربچ دارد. چون مستربچ احتیاج به تمیزکاری دارند و ترکیب آن‌ها با پایه پلیمر هزینه گزافی نیز خواهد داشت.

انواع کامپاند pvc

کامپاند پلی اتیلن

پلی‌اتیلن در گرید‌های گوناگونی ساخته می‌شود که از لحاظ چگالی با یکدیگر متمایز هستند. برای بالابردن بعضی از خواص فیزیکی پلی‌اتیلن از جمله مقاومت و استحکام آن، برخی رنگدانه‌ها در همان زمان تولید به آن اضافه می‌شود. با ترکیب این دو ماده با یکدیگر که البته با درصد حجمی و جرمی مشخصی صورت می‌گیرد، یک محصول نهایی به دست می‌آید که به عنوان کامپاند پلی اتیلن شناخته می‌شود.

از پلی‌اتیلن‌هایی که توسط این رنگدانه‌ها تقویت شده‌اند، در فرآیند تولید فیلم‌های دمشی، لوله‌های تحت فشار و لوله‌های آبیاری استفاده می‌شود. برای ساخت لوله‌های آبرسانی علاوه بر این رنگدانه‌ها باید مقداری دوده نیز به پلی‌اتیلن اضافه شود تا کار آب‌بندی لوله‌ها به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. محصول نهایی تولیدشده از ترکیب این رنگدانه‌ها، در برابر نور خورشید پایدار خود را بیشتر حفظ می‌کند و همچنین از لحاظ قیمت نیز با توجه به افزایش طول عمر محصول نهایی، مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

از ویژگی مثبتی دیگری که افزودن این رنگدانه‌ها به پلیمر پایه اضافه می‌کند، بهبود شکل‌پذیری ماده پلیمری می باشد که در نتیجه می‌توان محصولاتی با اشکال متنوع‌تر تولید نمود. میزان کامپاندی که در فرآیند تولید به پلیمر پایه افزوده می‌شود، متناسب با کاربری مورد نیاز می‌تواند گوناگون باشد. آن چیزی که در حال حاضر مرسوم است، افزودن بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی این رنگدانه‌ها به پلیمر پایه است. این رنگدانه‌ها کمک می‌کنند تا محصول نهایی ثبات و پایداری بیشتری کسب کند و امکان تغییر شکل آن در طول زمان کاهش پیدا کند.

کامپاند پلی پروپیلن

کامپاند پلی‌ پروپیلن (کامپاند پ پ) به علت قابلیت زیاد شکل‌پذیری و چکش‌خواری خوبی که دارد، در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌پروپیلن یک ترموپلاستیک سخت و کریستالی می باشد که در بسیاری از محصولات خانگی، دستگاه‌های پزشکی و خودروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مشخصات بسیار کاربردی کامپاند پلی‌پروپیلن می‌توان به چگالی پایین، مدول الاستیسیته بالا و مقاومت مناسب در برابر خوردگی اشاره نمود. با استفاده از روش‌هایی همانند اکستروژن این ماده ساخته می‌شود و هدف آن، افزایش قابلیت و کارایی این ماده پلیمری، اقدام به تقویت خواص فیزیکی و مکانیکی آن از طریق ترکیب با بعضی از مواد دیگر است. این کامپاندها را در رنگ‌های متفاوتی نیز تولید و روانه بازار می‌کنند.

مزیت های استفاده از کامپاند pvc

استفاده از کامپاندها مزیت های بسیاری برای تولیدکنندگان دارد که منجر به تسهیل و تسریع فرآیند تولید می‌شود. از اصلی ترین و مهم ترین مزیت های کامپاند pvc می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از مواد اولیه یکنواخت در ساخت و تولید
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید
  • قیمت مناسب و رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی
  • کیفیت ثابت و مطلوب محصول

فرآیند تولید کامپاند pvc

برای ساخت کامپاند pvc باید فرآیندهای متفاوتی طی شود. مهم ترین فرآیندی که در تولید کامپاند و مستربچ باید مورد توجه قرار بگیرد، فرآیند ذوب شدن می باشد. در فرآیند ذوب‌شدن مواد افزودنی و پلیمرهای پایه، با نسبت معینی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. ترکیب این مواد در دستگاهی به نام اکسترودر صورت می گیرد. توزیع مناسب افزودنی‌ها در پلیمر پایه اهمیت بسیا بالایی در افزایش کیفیت محصول نهایی دارد.

در ادامه باید ترکیب حاصل خنک شود تا بتوان برای تولید محصول نهایی اقدام کرد. برای این منظور ترکیب مورد نظر را به دستگاه دیگری انتقال می دهند که اصطلاحا به نام خنک کننده شناخته می‌شود. بعد از سرد شدنه مواد مورد نظر، حالت جامد به خود می‌گیرد و پس از آن به کمک دستگاه‌های خردکن به ابعاد کوچکی در می‌آیند و برای استفاده در ساخت محصولات پلیمری گوناگون روانه بازار می‌شوند.

تفاوت کامپاند و مستربچ در چیست؟

وقتی که کامپاند را به طور کامل شناختید و فهمیدید که کامپاند یعنی چی، بهتر است به بررسی تفاوت کامپاند ومستربچ بپردازیم. هر دو این مواد دارای پایه پلیمری هستند. اصلی‌ترین تفاوتی که میان کامپاند و مستربچ وجود دارد، به این موضوع ارتباط دارد که نمی‌توان مستربچ را به طور مستقیم به پلیمر پایه اضافه نمود و حتما باید به عنوان ماده افزودنی از آن استفاده کرد. به عبارتی دیگر، مستربچ، یک افزودنی است که به پلیمر پایه اضافه می‌شود تا خواصی را به آن اضافه کند، اما کامپاند به طور مستقیم وارد دستگاه می‌شود تا محصول نهایی تولید شود؛ حال ممکن است که به کامپاند مورد استفاده در روند تولید، مستربچ اضافه شود یا امکان دارد که نیازی به اضافه کردن مستربچ نباشد. 

خرید آنلاین کامپاند PVC پی وی سی در ایران - فروش کامپاند PVC پی وی سی در ایران

آخرین اخبار

Latest News

محصولات مشابه

Similar Products

همه محصولات